.

Saturday, June 18, 2011

BETUL KER RODA TU BULAT?

Sekali lagi nak tanya, betul ke roda tu bulat? Confirm dan common sense la roda tu bulat kan? Orang selalu berkata hidup umpama roda, sekejap kita di atas, sekejap kita di bawah.

(Kembali kepada ayat skema)

Roh berada di alam roh, manusia berada di alam manusia, manusia yang tidak bernyawa berada di alam kematian, manusia yang dihidupkan semula berada di alam akhirat. Di situ mereka akan hidup selama-lamanya samada di syurga bersama Allah Yang Maha Agung, atau di neraka bersama syaithon yang di rejam. Dahulu manusia (Adam as)berada di syurga, diturunkan ke bumi, dan akan kembalinya mereka ke syurga, kepada Maha Pencipta.Inilah roda yang dimaksudkan.

Namun roda manusia ini hanya sekali, tidak akan berpusing untuk kali keduanya. Inilah yang dikatakan 3 PERSOALAN ASAS KEHIDUPAN.

Persoalan pertama: Dari mana kita datang?

Ramai yang tahu asal-usul manusia. Tidak perlu disebut-sebutkan lagi. Namun adakah asal-usul ini difahami atau sekadar diketahui?

“ Wahai sekelian manusia, jika kamu masih ragu-ragu terhadap hari Qiamat, sesungguhnya Kami (Allah s.w.t) telah jadikan kamu dari tanah, kemudian daripada air mani, dari air mani menjadi darah sampai ia menjadi sepotong daging yang telah sempurna kejadiannya dan yang belum sempurna, supaya Kami beri keterangan kepada kamu dan Kami tetapkan di dalam kandungan (rahim) ibu mengikut kehendak Kami, sampailah waktu tertentu maka Kami keluarkan kamu dari kandungan ibumu menjadi kanak-kanak sampai kamu menjadi orang dewasa. Di antara kamu ada yang dimatikan dan ada yang dipanjangkan hidupnya sampai terlalu tua hingga tidak mengetahui apa-apa sedangkan sebelumnya kamu mengetahui “ (Surah Al Hajj ayat 5)

Sudah tentu tidak boleh disangkal asal-usul manusia. Tidak logik (baca:common sense) sekiranya mereka berkata mereka berasal daripada Alien (makhluk asing) kerana sudah berada di depan mata mereka; adik-adik, abang, kakak, ayah, ibu, dan anak-anak. Semuanya adalah kitaran pendewasaan.

Persoalan kedua:Mengapakah kita didatangkan dan dijadikan?

Inilah persoalan yang boleh membuka mata hati manusia. Setiap pagi mereka bangun dan berkejar-kejaran ke tempat kerja, makan dan minum ketika lapar, tidur ketika kepenatan. Setiap hari melakukan kerja yang sama sehinggakan terwujudnya perkataan bosan. Ini roda mereka yang berfikiran jauh dari mata hati. Namun bagi orang yang berfikir, mereka akan cuba merealisasikan roda yang pertama disebutkan tadi.






"Roda mana yang nak pilih ni?"













“Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia, melainkan untuk beribadah (mengabdikan) diri kepada Ku“ (Surah Adz Dzariyaat ayat 56)

"...sesungguhnya Aku jadikan di muka bumi Khalifah" (Surah Al-Baqarah ayat 30)

Inilah tujuan manusia itu diciptakan. Kedua-dua perkara ini perlu dilaksanakan setiap manusia di muka bumi ini. Namun ada tiga golongan manusia: (1) manusia yang lalai daripada kedua-dua ayat ini (2) manusia yang hanya mengambil peranan sebagai ahli ibadah (3) manusia yang berusaha untuk melaksanakan kedua-dua peranan tersebut. Fikirlah yang mana sepatutnya (tambah common sense) yang perlu kita ambil.

Bukannya hanya sekadar duduk di masjid dan bersembahyang lima waktu, bukannya hanya mengucap syahadah, bukannya hanya beriman, bukannya hanya mempercayai Allah, Nabi dan Rasul, Qada' dan Qadar, tetapi lebih dari itu.

MENEGAKKAN KHILAFAH ISLAM!!!

Adakah ini sudah tercapai ummat zaman ini?

Persoalan ketiga:Kemanakah kesudahan kita?

Kembali kepada Allah. Atau kata lainnya...MATI. Ya...itu sahaja...


Syarah ini adalah syarah pertama aku kepada Allahyarham Amirul yang mati lemas di sg. Lembing. Semoga ini dapat menyelamatkan aku dan dia daripada di soal di hadapan Allah.




1 comment:

mutiara bd said...

hidup yang penuh "common sense"